Blog /

Om at være fotojournalist

I denne blog skriver jeg kort om mit daglige arbejde som freelance fotojournalist og bringer eksempler på mit arbejde og kommer med betragtninger om det jeg ser og hører når jeg er på arbejde.

Ældre blogindlæg kan findes på min tidligere blog på one.com

Pavillonerne II: Drone- og arkitekturbilleder taget for Ajos.

Endnu en gang har jeg været ude at flyve for Ajos.

Denne gang ved Skolen i Sydhavnen, hvor der langs hele den ene side af skolen er opstillet en pavillon i tre etager, der samlet set udgør en bygning i sig selv.

Opgaven endte med, at strække sig over to dage, en eftermiddag og en formiddag.

Det var på grund af lyset, at vi blev nødt til, at skyde over to dage.

Om eftermiddagen, efter at børnene var gået hjem, kunne jeg også skyde alle interiørbillederne og så den ene side af bygningen, der var badet i sol.

En formiddag, ugen efter, skød jeg udvendigt fra, både med drone og mit kamera.

Jeg havde kommunikationsmedarbejderen fra Ajos ved min side, så vi med møge og besvær kunne få dronen op, og ned igen, når der nærmede sig cyklister eller fodgængere.

Til opgaven måtte jeg også søge tilladelse hos Københavns Politi, da jeg skulle flyve indenfor en afstand af 150 meter fra en af deres bygninger.

Så på dagen for flyvningerne skulle jeg ringe til en politiinspektør og fortælle at jeg fløj.

Det var ret nemt og problemfrit.

Elbilerne: Pressebilleder taget for GLS Danmark.

For en lille måneds tid siden var jeg en tidlig mandag morgen i Tåstrup hos GLS for, at fotografere to elbiler.

To af vognmændene hos GLS har investeret i hver deres Nissan e-NV200.

Opgaven lød på, at fotografere de to biler med chauffører foran pakkeshoppen i GLS-distributionscenter i Tåstrup.

Solen stod lavt fra en skyfri himmel og den side af bygningen hvor pakkeshoppen lå, lå i skygge.

Der udover var GLS-logoet på bygningen ikke særligt stort i forhold til dem, der er på de store lastbiltrailere, som holdt parkeret på grunden.

Så efter en tur rundt om bygningen for, at finde en location, fandt jeg en trailer, der stod parkeret så der ville falde sol på de to elbiler, hvis vi placerede dem umiddelbart foran traileren.

Den ene chauffør kom før den anden så jeg tog nogle billeder af ham og den ene bil.

Da den anden chauffør, der sad fast i trafikken fra København, ankom tog jeg billeder af dem begge.

Da seancen var slut lånte jeg en stol i frokoststuen og redigerede de fleste billeder færdige, inden jeg stak snuden mod Østerbro.

Det er trods alt lidt bedre, at sidde på en location og arbejde, end at spilde tiden i en bilkø på Ring 3.

Fra arkivet: Koncentrationslejren Auschwitz, Oświęcim, Polen 94.

På vores fototur til Polen i maj 1994, indgik også et besøg på et af de frygteligste steder i verdenshistorien: Auschwitz – en af de mest kendte af de nazistiske koncentrationslejre fra anden verdenskrig.

Lejren er fordelt over to steder i området, hvor Auschwitz er indrettet i en polsk kaserne og Birkenau, som man kender som stedet hvor de mange tog med jøderne ankom til den visse død.

Stedet blev anlagt, da lejren i Auschwitz blev for lille.

Jeg kan huske min overraskelse over dette, da den ikoniske bygning i Birkenau, som de fleste kender, er den man forbinder med Auschwitz og kasernebygningerne lidt derfra ikke er i folks erindring.

I hvert tilfælde ikke i min.

Her er der indrettet museum og bunker af kufferter, sko, briller, benproteser! med mere kan ses i store glasmontrer.

Der udover kan man se gaskamre, krematorieovne og enkelte stuer med køjer, hvor fangerne var stuvet sammen.

Jeg husker vejret, som typisk lunt forårsvejr, hvilket gjorde sit til, at løfte den trykkede stemning, som man uvægerligt kommer i når man besøger disse steder.

Som man nok vil bemærke findes den ikoniske bygning med porten og jernbanesporene ikke blandt billederne.

Kan ikke huske helt hvorfor jeg ikke har taget et billede af den, men tænker at det kan være fordi jeg ikke kunne få et skud uden mennesker på og jeg nok har gået efter tomheden og det forladte.

Fra arkivet: Tadeusz Sendzimir Stålværk, Nowa Huta, Polen 94.

I 1994 var jeg sammen med andre fotoentusiaster på en uges fotoreportagetur til Polen.

Turen gik fra Toldboden i København til Swinoujscie og derfra videre med tog til Krakow.

Der var blandt andet arrangeret en rundvisning på det store stålværk, der siden 1954, har ligget i Nowa Huta, i den østlige del af Krakow.

Her var i de bedste tider beskæftiget omkring 40.000 mennesker og der blev sendt cirka 7 millioner tons stål ud af værkets porte.

Det ligger jo en del år tilbage dette besøg, så jeg kan ikke huske så meget fra det udover at vi så mænd i asbestdragter håndtere det flydende stål i en af de store haller.

Der var så mange stålspåner i luften, at vi måtte stikke vores kameraer ud af små huller i bølgeblikket i bygningen for at skifte objektiv.

Det er formentlig også derfor at jeg ikke har mere end en enkelt film inde fra selve stålværket hvor de arbejdede ved smeltediglen.

Jeg tænker, at det var et sats at skifte objektiv, men at åbne selve kameraet var decideret dumt.

Jeg kan også huske, at det eneste der lyste op var det glødende og sprøjtende stål og at eksponere det korrekt på film er lidt af en prøvelse.

Derfor er det ikke de mest vellykkede billeder jeg har inde fra hallen, men de giver dog et godt indtryk af hvad der foregår.

18. maj 93: Billeder fra arkivet.

Jeg var flyttet til København lige efter nytår, fået arbejde som langtidsledig, som det hed dengang, hos Rigspolitiet som civilt ansat, 1. marts og boede i kollektiv ude på Jyllingevej.

Så mit kendskab til hovedstaden var ikke stort og den viden jeg havde om byens gader, veje og lokaliteter var indhentet på mit job hos politiet, hvor jeg kørte rundt i Storkøbenhavn, og af og til på Sjælland, med politiets køretøjer til og fra værksteder.

Dengang tog jeg til begivenheder, hvor jeg mente, at jeg kunne få de gode billeder, det kunne være demonstrationer, cykelløb, karneval og andet, hvor mennesker samledes og således havde jeg også taget s-toget ind til Christiansborg denne aften.

Hvad jeg forventede, at kunne fotografere ved jeg egentlig ikke.

Jeg havde jo kun set valgaften på tv hvor alle politikerne opholdt sig på Christiansborg, men alligevel var jeg taget derind i håbet om, at få nogle billeder.

Dengang skød jeg på film, det var i dette tilfælde Kodak Tri-X, presset til en eller anden iso, som jeg af gode grunde ikke kan huske og der er ikke exifdata på et negativ:)

Men jeg ved hvad jeg skød med: Et Minolta 7000, som jeg havde købt i 1986, en Metz CT 45 stavblitz og så havde jeg en 24 mm, en 50 mm og det legendariske “Beercan” 70-210 mm f 4 objektiv med i tasken.

De nærmere omstændigheder omkring denne aften står ikke så tydeligt her godt 27 år efter, men kan da huske en masse glade mennesker, nogle knap så glade nej-sigere og så kan jeg huske, at Tine Harden der dengang var på Politiken var derinde.

Efter en gennemgang af negativerne kan jeg se, at også Henrik Saxgren, Kenan Seeberg og Lotte Bundsgaard også var tilstede.

Gad vide hvor mange mennesker, jeg senere har mødt eller fotograferet siden, der egentlig var derinde?

Det er lidt sjovt at tænke på her så mange år efter.

Hvornår jeg kom derind og hvornår jeg tog hjem igen står hen i det uvisse.

Urolighederne på Nørrebro hørte jeg ikke om før dagen efter.

Andelsforeningen: Redaktionelle billeder taget for ABF

I en andelsboligforening i Søborg er der et arbejdsløst bestyrelsesmedlem, der ikke kan få lov, at udføre sit bestyrelsesarbejde uden samtidig, at blive trukket i dagpenge.

Den historie ville ABF Nyt gerne have mig til, at tage nogle billeder til.

En solrig eftermiddag for nogen tid siden mødtes jeg med bestyrelsesformanden og omtalte bestyrelsesmedlem.

Det er en lidt svær historie, at illustrere og det blev ikke bedre af at bestyrelsesmedlemmet gerne ville være anonym.

Men det blev til nogle billeder af formanden og bestyrelsesmedlemmet i arbejde.

Der udover blev det til en længere snak om det at være i bestyrelsen i en andelsforening, hvilket jeg har været i en længere årrække.

Skybrudssikringen: Drone- og videooptagelser på Kastellet.

Engang i marts måned fik jeg et opkald fra en bygherrerådgiver.

Han spurgte om jeg kunne lave en dronefilm for ham?

Det mente jeg godt, at jeg kunne og om jeg ville komme til møde nede på Kastellet, hvor han var involveret i et, skulle det vise sig, større anlægsarbejde.

Man var i færd med, og er det stadig, projektet afsluttes ikke før om et år, at skybrudssikre Kastellet på Østerbro i København.

Man havde oplevet voldsomme oversvømmelser ved de to store skybrud over hovedstaden i 2011 og 2014, der havde resulteret i store ødelæggelser af bygningerne og voldanlægget.

Derfor havde man besluttet, at lave en skybrudssikring af Kastellet og det ville man gerne have undertegnede til, at dokumentere.

Det skulle vise sig, at blive noget mere omfangsrigt end først antaget.

Droneoptagelser førte til videooptagelser, interviews, animationer (som jeg dog ikke lavede) og redigering af en godt 9 minutter lang video.

Bygherrerådgiveren havde udarbejdet drejebogen for filmen og vidste hvad han ville have filmet.

Han fremlagde drejebogen og sammen fik vi undervejs rettet projektet til og efter en del tilretninger og frem og tilbage ved klippebordet, blev det endelige projekt præsenteret ved en reception den 21. august.

Pavillonerne: Drone- og arkitekturbilleder taget for Ajos.

Tidligere på måneden var jeg ude på Bertha Von Suttners Vej, lige bag ved H.C. Ørstedsværket og ved siden af byggepladsen til den nye Enghave Brygge Station.

Her har Ajos opført et pavillonbyggeri der bruges som midlertidig skole og SFO af Københavns Kommune.

Min opgave var, at tage interiørbilleder af de vigtigste elementer i byggeriet, samt dronebilleder og dronevideo, der skal redigeres sammen til en videopræsentation af byggeriet.

Vi kunne først komme ind på skolen ved 17-tiden, men jeg ankom en lille times tid før, for lige at finde ud af hvad vi skulle fotografere.

Der var sol fra en klar himmel og godt med lys i de fleste lokaler.

Jeg skød med mit 8-15 mm fiskeøje, min 35 mm og lidt detaljebilleder med min 70-20 mm.

De fleste billeder af lokalerne blev skudt på stativ, mens detaljebillederne blev klaret i fri hånd.

Der var drønvarmt i lokalerne, da solen stod lige på.

Termometeret toppede ved 29 grader, så selv om det er nogenlunde stillestående arbejde var jeg noget gennemsvedt da jeg gik udenfor for, at lave droneoptagelser.

Solen var allerede begyndt at trække lange skygger, så der var begrænset med tid, men til gengæld gav det nogle ret kreative billeder når jeg skød lodret ned over byggeriet.

Butikscentret: Drone- og ejendomsfotografering lavet for Daugaard Pedersen A/S

Da der begyndte at komme lidt gang i forretningen igen i maj måned fik jeg en henvendelse fra Daugaard Pedersen, der er totalentreprenør og blandt andet bygger kontorer, butikscentre og lagerbygninger.

Opgaven jeg skulle ud på var i Roskilde, nærmere Roskilde Retail Park, et forholdsvis nyopført butikscenter mellem motorvejen og jernbanen ved Roskilde Øst og Trekroner, hvor jeg skulle tage nogle dronebilleder, lidt billeder af facade og indgange, samt parkeringsområde og inde i butikkerne.

Jeg skulle tage hensyn til den meget nærliggende motorvej og den meget nærliggende jernbane, da jeg skulle flyve med drone.

Der er cirka 50 meter fra det ene hjørne af ejendommen og til motorvejen og på nordsiden knap 25 fra facaden og til banelegemet.

Jeg kom i god tid før butikkerne åbnede, så jeg kunne flyve i fred for kunder.

Det var nok at skulle koncentrere sig om at holde afstand til vejen og banen.

Da butikkerne åbnede var jeg rundt i dem og fotografere.

Det gik rimeligt nemt, der var blevet fortalt at jeg skulle komme, så det var bare at gå i gang.

Kamera på stativ og 8-15 mm og min 35 mm og stille og roligt skyde sig igennem lokalerne.

Tour de chambre: Reportagebilleder taget for ABF.

I februar, dengang vi var lykkeligt uvidende om nedlukningen på grund af Corona, var jeg på reportage i en andelsboligforening lidt oppe ad Jagtvej cirka 300 meter fra hvor jeg bor.

Sammen med en journalist skulle jeg lave en historie om fællesskab.

Fællesskab i AB Garvergården, der undskyld jeg skriver det, har til huse i en af Østerbros grimmeste bygninger opført i hin tid af ingen ringere end Kurt Thorsen i samarbejde med PFA, er at komme hinanden ved.

Denne lørdag skulle der således holdes Tour de chambre, som jeg ellers selv kun kender fra højskoler og kollegier.

De tilmeldte beboere trakterede hver især med mad og drikke for de mange deltagere og snakken gik lystigt.

Som jeg skrev ovenfor, synes jeg at det er en særdeles uskøn bygning foreningen bor i ud til Masnedøgade, men til min store overraskelse har de også til huse i det gamle garveri, der ligger inde i gården og ikke umiddelbart er synligt, når man som jeg passerer ude på Jagtvej.

Her er der store vinduer og højt til loftet og ovre i den “uskønne” bygning er lejlighederne ganske fine.

Vi fulgtes med beboerne i cirka halvanden time og overlod dem derefter til sig selv, drikkevarerne og maden.

Med dronen i Fredensborg: Taginspektion af beboelsesejendom.

Jeg laver som bekendt også inspektioner med min drone og forleden dag var jeg i Fredensborg og kigge på et mansardtag.

Når jeg får en forespørgsel om en droneinspektion stiller jeg altid følgende spørgsmål: hvad skal inspiceres og på hvilken adresse?

Hermed får jeg specificeret hvad det eksakte problem er for kunden i forbindelse med det han vil have inspiceret.

Skal der fotograferes specifikke områder af taget, såsom inddækninger, tagryg eller tagrender?

Ligger ejendommen ud til en stor og befærdet vej hvor en inspektion ikke umiddelbart vil kunne foretages da jeg som dronepilot skal overholde visse sikkerhedsregler i forhold til overflyvning af personer?

Ligger ejendommen i nærheden af sikkerhedszoner såsom politistationer, ambassader eller som i dette tilfælde: kongehusets ejendomme?

I forhold til det to første sikkerhedszoner politi og ambassader er der som regel ingen problemer med, at få tilladelse til, at sende dronen op.

Men jeg ved, at kongehusets ejendomme kan være et problem enten overhovedet, at få tilladelsen eller at det tager lang tid.

I det her tilfælde i Fredensborg lå vi et pænt stykke fra sikkerhedszonen omkring Fredensborg Slot og ejendomme lå på en ikke særlig befærdet vej.

Så med hjælp fra en beboer i ejerforeningen, der kunne være mine øjne i nakken, fik jeg både fotograferet og filmet ejendommens tag.

Paddehatten: Drone- og ejendomsfotografering for Combi Byg.

For et par uger siden var jeg en tur i Smørum udenfor København.

Her har Combi Byg opført institutionen Paddehatten for Egedal kommune.

Den indledende forespørgsel gik på nogle dronebilleder af den nyopførte bygning, men det endte med en gennemfotografering af hele institutionen både ude og inde og så i tillæg en lille 180 graders dronefilm.

Den dag jeg var deroppe var det godt vejr med høj himmel og enkelte skyer.

Da legepladsen i institutionen allerede var taget i brug skulle fotograferingen foregå efter klokken 14 hvor de voksne og børnene havde forladt stedet.

Der var stadig nogle håndværkere til stede i og omkring bygningen og ordne det sidste ligesom personalet var i færd med at flytte ting fra den gamle institution til den nye.

Men det var ikke noget, der forstyrrede min flyvning eller fotografering.

Jeg begyndte indenfor hvor jeg gennemfotograferede lokalerne.

Til det brugte jeg stativ, fjernudløser og mestendels mit 8-15 mm fiskeøje.

Til enkelte billeder brugte jeg også min 35 mm.

Når man bruger et fiskeøje er det vigtigt, at kameraet er i vater på begge ledder.

Ellers kæntrer billederne.

Godt nok kan man nemt rette styrtende linjer op i camera raw, men det er bedst at klare det i optagelsen.

Efterfølgende lavede jeg optagelser med dronen udenfor.

Her gjaldt det både de rene droneoptagelser, hvor man hænger højt oppe og får et indtryk af at billedet er taget fra luften og også deciderede arkitekturfotos taget direkte ind på bygningen, som var de taget fra et højt stativ.

Her er dronen et godt redskab, når man lige skal have den rette vinkel på en bygning og man kun har behov for, at hænge tre meter over jorden.

Jeg sluttede af med en 180 graders video af institutionen.

Vi havde talt om en 360 graders, men det kunne ikke lade sig gøre, da der på hele den ene side var et villakvarter.

Der hvor jeg fløj var der bar mark.

Corona Lockdown: Med dronen i centrum.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Et sted der til daglig er nærmest umuligt, at sende en drone op fra er Rådhuspladsen i København.

Her har man metrostation, busholdepladser, gående og langs siderne på H.C. Andersens Bouldevard og Vester Voldgade: cyklister og bilister.

Så hvis jeg skulle flyve her en hverdagsmorgen skulle jeg enten meget tidligt afsted, før fem og så en tirsdag eller en onsdag, hvor de mange branderter på vej hjem nok ikke er så mange som en fredag, lørdag eller søndag morgen.

Pudsigt nok fløj jeg fra Rådhuspladsen i søndags.

Jeg er så heldig, at jeg bor 150 meter fra metrostationen på Poul Henningsens Plads på Østerbro, så valget af transportmiddel var ret let.

Jeg havde selvfølgelig kigget lidt på kort og hørt en kollega, der havde fløjet herinde forleden, om forholdene.

Han gav samme melding, som var min oplevelse – det er ret stille herinde om morgenen.

Da jeg steg op af metroen, sad der et par, der så ud som om de havde været i byen (hvor man så ellers gør det i disse coronatider?), på en bænk tæt ved metroen, men ellers var der ingen.

Jo, der holdt en enkelt taxa på holdepladsen ved Strøget og nogle få biler kørte forbi på HCAB.

Jeg havde målt pladsen til, at være lidt under 100 meter bred og cirka 165 meter lang.

Jeg gik op og stillede mig nedenfor trappen til rådhuset.

Her kunne jeg overskue det hele og holde min sikkerhedsafstand mere eller mindre i bredden, men i hvert tilfælde i længden.

Der ligger et par ambassader imellem Strøget og Vestergade, hvis sikkerhedszoner rager lidt ind på pladsen, men ikke i en grad, der bekymrede mig.

Det var alligevel med en hvis bæven, at jeg sendte drone til vejrs, men det varede kort!

30 meter maksimumhøjde er nået, stod der på skærmen!

Shit, havde jeg overset et eller andet i forhold til sikkerhedzoner?

Heldigvis kunne jeg fikse det ved, at lande dronen og gå ind i menuen og bekræfte min allerede indstillede maksimumhøjde på 120 meter og flyve igen.

Det var overskyet, men ret lyst og jeg fotograferede pladsen rundt i flere højder.

Generelt skyder jeg mange billeder af de enkelte motiver for så at udvælge de bedste i forhold til vinkel og belysning.

Jeg havde tænkt tanken, men blev alligevel lidt overrasket, da to gutter med en Mavic dukkede op.

De spurgte om det var ok, at de fløj?

Selvfølgelig, jeg kan jo ikke nægte dem, at flyve bare vi kigger efter hinanden, så går det jo.

“Hvad laver I – har I en tilladelse til det der?”, lød det pludselig bag os.

En rådhusbetjent var mødt ind på arbejde og synes, at han skulle påtale, at vi fløj.

Jeg måtte forklare ham pænt, at så længe vi havde dronebevis og notificeret politiet, var alt i orden.

“Men skal I ikke spærre af?”, spurgte han så.

Nej, vi skal ikke spærre af og hvis det var nødvendigt havde vi ikke fløjet her.

Han gik heldigvis igen og kom ikke tilbage med kollegaer og skulle spille op.

Lidt senere kom solen til syne mellem skyerne og det varme bløde lys gav nogle helt anderledes billeder end de blålige morgenbilleder jeg havde skudt indtil nu.

Alt i alt var det en god flyvning på rådhuspladsen.

Tænker på hvornår jeg får chancen igen?

Corona Lockdown: I Østre Anlæg med drone.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Selv om jeg har boet på Østerbro i snart 27 år og kørt temmelig mange gange forbi Østerport og dermed også passeret Østre Anlæg, kan jeg tælle på en hånd, hvor mange gange jeg har været i parken.

En af gangene skulle jeg fotografere smørrebrødsjomfruen Ida Davidsen, der bor i Stockholmsgade og gik sin faste morgentur der.

Så det var lidt ubetrådt land begav mig ud på.

Det jeg kunne huske var, at området er ganske kuperet sammenlignet med Fælledparken, som jeg kender som min egen bukselomme, og at Statens Museum for Kunst og Den Hirschsprungske Samling ligger i den ene ende og Østerport i den anden.

Jeg havde kigget på mine droneapps og kunne konstatere, at hvis jeg ikke skulle i karambolage med diverse ambassader, skulle jeg holde mig på afstand af Østerport, hvor også kastellets sikkerhedszone kommer ind over.

Der udover skulle jeg holde mig fra jernbanen, der går langs parken på den sydlige side, indtil den går ind i en tunnel hvor museet ligger.

Himlen var klar og uden skyer og solen kastede sit indirekte lys over Østerbrogade, da jeg cyklede mod anlægget.

Første sted jeg steg op var nede ved Østerport, derefter lavede jeg et stop midt i parken og endelig lavede jeg en del flyvninger nede ved SMK og Sølvgade.

På tilbagevejen stoppede jeg de samme steder og lavede de samme billeder igen, men nu med sol direkte på bygningerne.

Corona Lockdown: Med dronen på Bellahøj.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Tirsdag morgen var jeg igen på farten med dronen for, at lave coronabilleder.

I sidste uge blev det kun til en enkelt flyvning i coronaens tegn, da jeg pludselig blev bedt om, at arbejde tirsdag:)

Jeg har en større drone/videoopgave om skybrudssikring af Kastellet, hvor jeg nu har optaget to dage samt klippet.

Jeg mangler stadig en eller to dages optagelser.

Og resten af ugen var det ikke vejr til at flyve.

Solen står ret tidligt op nu, cirka 5.20, så jeg måtte også tidligt op: 4.30!

Da jeg kørte mod Brønshøj, var solen så småt ved at kaste sit lys ud over byen, men jeg måtte konstatere, at den ikke rigtigt kiggede frem her til morgen.

Men det blev alligevel nogle ret fine billeder, men man kan virkelig se hvor stor betydning det har, at solens stråler rammer bygninger, træer og terræn og skaber lys og skygge og derved dybde.

Det blev nogle ret flade billeder her til morgen, men man kan dog se hvorledes lysets farve ændrer sig fra det ret kølige, nærmest blå, til det noget varmere.

Da jeg var tidligt på færde, valgt jeg at gå et stykke op i Rødkildeparken, der ligger mellem de karakteristiske Bellahøjhuse og Bakkehusene, rækkehusene ned mod Tomsgårdsvej.

Der er ingen grund til, at få beboerne på nakken!

Lyset lod vente på sig, så jeg satte mig flere gange ind i min bil for dels selv, at få varmen og dels holde min iPad, som jeg bruger som skærm på min fjernbetjening, varm.

Jeg vendte snuden hjemad efter, at have siddet lidt i bilen efter sidste skud 6.15, men solen kom ikke yderligere frem.

Corona Lockdown: Dronen over Bispebjerg.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Mandag i denne uge var jeg i Lersøparken, hvilket jeg havde overvejet tidligere, da jeg stod på Lersø Parkallé og dronede.

Så nu skulle det være.

Her kunne jeg fotografere både Bispebjerg Hospital, Bispebjerg Station, Tagensvej, kolonihaverne og store dele af Nørrebro.

Jeg parkerede bilen på Tagensvej, lige efter stationen, når man kommer fra Østerbrosiden og gik ind i parken ved plejehjemmet og skolehaverne.

Jeg har tilbragt flere sæsoner i skolehaverne med mine to yngste børn.

Det var en fryd sådan at kunne få friske egendyrkede grøntsager med hjem når man havde luget.

Jeg havde kigget lidt på kortet inden, faktisk meget: skal jo lige undersøge om der er nogle forhold, der gør at jeg skal tage ekstra hensyn i forhold til sikkerhedszoner.

Det eneste jeg kunne se var togbanen, der løber langs den sydlige del af parken og så måtte jeg konstatere, at når man står i parken faktisk ikke kan komme tæt på eller ind over Tagensvej andre steder end det sydvestlige hjørne lige ved stationen.

Heldigvis er den grønne kile, som parken udgør, så bred, at jeg godt kan holde mine 50 meter i sikkerhedszone fra banen, hvis jeg går op i 50 meters højde eller derover.

Solen gemte sig bag skyerne i lang tid og jeg måtte vente lidt mellem hver flyvning på, at lyset kom.

Der var ganske få biler på vejen og de eneste jeg mødte i parken var nogle løbere og enkelte cyklister og fodgængere på vej til arbejde.

En stor traktor kom til og rullede og slog vist også græsset, så den fik jeg også lige nogle billeder af.

Hospitalet blev gennemfotograferet og jeg kunne tydeligt se forskel fra de første til de sidste skud.

Bebyggelsen Bispebjerg Bakke, tegnet af Bjørn Nørgaard, som jeg fik billeder af fra Lersø Parkallé, kunne jeg komme ret tæt på her.

Kolonihaverne og s-banen fik også et par skud.

Solen brød ikke rigtigt igennem og jeg besluttede mig for at pakke sammen.

Da jeg kørte ad Jagtvej mod Østerbro kom solen selvfølgelig!

Corona Lockdown: Tivoli holder lukket.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Hvorfor ikke tage i Tivoli og lave droneoptagelser der?

Det er oplagt, at fotografere andre steder end ude på gade og vej og et af de steder, der ikke har kunnet åbne er Tivoli i København.

For nylig kom det frem, at de planlægger at åbne 11. maj, men om de gør det står stadig hen i det uvisse.

Det er lang tid siden jeg sidst fotograferede i Tivoli, hvor jeg flere gange har fotograferet diverse koncerter og konkurrencen om danmarks største græskar.

Men drone har jeg alligevel aldrig fotograferet med i den gamle have.

Jeg mødte op ved personaleindgangen lidt over halv seks sidste fredag.

Efter, at min presseansøgning var fundet frem og jeg havde kvitteret på to eksemplarer, blev jeg “sluppet løs.”

Jeg begyndte flyvningen i området med det gyldne tårn.

Meget fascinerende at stå her midt i byens fornemste have og sende dronen op over tårnenes top.

Der var også kig til rådhuset på den anden side af H.C. Andersens Boulevard.

Jeg skulle selvfølgelig overholde gældende lovgivning, selvom jeg fløj på et lukket område, hvilket selvfølgelig også indebar ikke at overflyve personer.

Dem jeg talte med var ret nysgerrige og der var ingen problemer overhovedet, selvom der var en del mennesker flere steder.

Der skulle sættes lys til morgen-tv, der blev ordnet bede og håndværkerne var i gang mange steder.

Et af de steder jeg fløj og hvor jeg havde ret godt overblik, var fra plænen.

Her blev min dronekuffert og rygsæk reddet af en flink medarbejder, der havde observeret at en opstillet havevander ramte dem.

Ret dumt af undertegnede at lægge sine ting inden for “skudvidde” af sådan en.

Oppe ved hovedindgangen og pantomimeteatret var der der ret godt lys, da solens stråler nu nåede ned i haven.

Selvom der var en sikkerhedszone omkring hovedbanegården, der rakte ind i haven, kunne jeg snildt flyve og få et billede lige ned på indgangen.

Jeg sluttede af nede ved himmelskibet og ballongyngerne hvor jeg i en ret snæver passage kunne sende dronen op ved siden af koncertsalen.

Corona Lockdown: Med dronen på Islands Brygge.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Jeg har faktisk ikke fløjet her ved Bryggebroen tidligere, men ovre på den anden side ved H.C. Ørstedsværket før Enghave Brygge blev bebygget.

De var så småt i gang med at hamre spuns i og forberede, men der lå stadig store gamle husbåde langs kajen, det gør der ikke mere, nu hvor de nye boliger så småt har gjort deres indtog.

Jeg satte dronen i luften til højre for broen og de to store siloer, Gemini Residence, som de hedder.

Jeg kalder dem bare siloer.

Jeg måtte flytte dronen lidt væk fra kajkanten, da den meldte om kompasfejl grundet for meget metal i nærheden.

Sådan er det ofte langs havne – her er der brugt jernspuns og andet til, at bygge med og dem kan dronens kompas ikke lide.

Lige ved siden af broen ovre ved Fisketorvet, som man faktisk ikke rigtigt kan se når man står her, ligger Allers domicil.

En imposant bygning, der med sin trekantede form bringer tankerne hen på Strygejernet, Flatiron Building, på Manhattan.

Her i den gryende morgensol var spillet i glasfacaden helt fantastisk og det skulle kun vise sig, at det blev bedre som solen strøg op på himlen.

Ovre på den side af havnen ligger den japanske ambassade og da jeg ikke havde søgt tilladelse til, at flyve i deres område gjorde jeg ikke det.

Noget andet jeg havde glemt er, at DJI (dem der sidder på det meste af dronemarkedet) har et underligt geofencing system, der nogle gange overgår dansk dronelovgivning.

Således, ud over de danske grænser for flyvning i nærheden af lufthavne, har DJI lagt en 60 meters højdebegrænsning ned over hovedstaden i korsform, der følger lufthavnen i Kastrups baner.

Så det vil sige, at i store dele af byen kan man kun flyve op til 60 meter, desuagtet at dansk dronelovgivning, giver lov til 120 meters flyvehøjde i byerne.

Således også over Bryggebroen og på sydsiden af den.

Derfor kunne jeg ikke rigtigt få nogle ordentlige topdownbilleder af broen, hvilket også skyldtes den megen morgentrafik af cyklister, fodgængere og løbere, der gjorde at jeg ikke sikkerhedsmæssigt kunne forsvare at overflyve broen.

Man kan godt mærke, at samfundet lige så langsomt er begyndt at blive lukket op.

Selv om jeg flyver ret tidligt nu, før seks, er der noget mere trafik end der var for tre uger siden hvor jeg startede dronen en times tid senere.

Corona Lockdown: Langs Lersø Parkallé med dronen.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Denne uges første flyvning tog udgangspunkt i Lersø Parkallé.

Som nævnt tidligere gør disse tider det noget nemmere at finde tilgængelige og ubefolkede områder, at lette og flyve med sin drone fra.

Men man skal som bekendt overholde lovgivningen og sikkerhedsreglerne når man sender sit luftfartøj op og jeg kan ikke bare stille mig op alle mulige steder og flyve.

En forespørgsel fra en kollega, der bor i kvarteret omkranset af Haraldsgade, Lersø Parkallé og Vermundsgade, om at flyve og fotografere i området, havde fået mig og den yngste datter på cyklen på en lille researchtur i weekenden.

Jeg havde kigget på de brede græsrabatter på den del af alléen, der munder ud i Nørre Allé, men fandt det ikke forsvarligt, at lette herfra på grund af de mange træer, luftledninger og dårlige oversigtsforhold.

Men til min store overraskelse og glæde viste det sig, at Lersø Parkallé var spærret fra Haraldsgade og hele vejen op til Gribskovvej, hvilket resulterede i, at jeg stod her midt på vejen denne mandag morgen.

Jeg skulle naturligvis stadig holde øje med gående og cyklister, men det var nogenlunde overkommeligt og så var der lige de to s-togsspor efter Rovsingsgade, men det var også til, at holde de 50 meter fra dem.

Jeg fløj tre steder: ved Haraldsgade, nord for banerne ved kolonihaverne og så helt oppe ved Gribskovvej og så retur, da solen begyndte at kaste sine gyldne stråler på huse og træer.

Jeg brugte faktisk en del tid på, at vente på s-togene, der gør et eller andet med deres røde farver, når de skærer igennem de små kolonihaver i området.

Og så er det som tidligere nævnt sjovt, at se forskellen på den samme lokation fotograferet før solen får magt og efter solen står op.

Der er ret stor forskel.

Corona Lockdown: Nordhavn og Svanemølleværket.

Link til flere corona lockdownbilleder.

En del af Østerbro er de tre skorstene på Svanemølleværket.

Man ser dem når man kommer ad den nye Nordhavnsvej, fra byen ad Kalkbrænderihavnsgade, oppe fra Østerbro, hvor jeg bor ad Vordingborggade og ikke mindst når man fra søsiden nærmer sig Svanemøllehavnen.

Det gjorde jeg i et par år i 90erne og start 00erne, da jeg tog duelighedsbevis i KAS’ store tunge gaffelriggere og efterfølgende sejlede i klubbens spækhuggere og vores egen lille Lynæsjolle.

Men det er desværre mange år siden.

Sidst jeg jævnligt så de tre skorsten var da jeg var medlem af BNI gruppen Harbour, der holdt møder torsdage i restaurant Paustian.

Åh, at stå der en morgen ved halv syv tiden og se solen ramme skorstenene og det røde murværk.

Det fandt jeg ud af, at jeg havde savnet da jeg stod her igen forleden morgen kvart i seks.

Solen stod godt nok op i skyerne, men langsomt gled de til side og værket begyndte at gløde med sit karakteristiske røde murværk i den varme sol fra øst.

Desværre er de sidste grus- og stenoplagringspladser langs Kalkbrænderiløbskaj væk og afløst af en endnu halvtom byggeplads med få skurvogne.

Et sted hører man den karakteristiske umpf umpf umpf fra en pumpende bass og stemmer.

Der går en tid med dronen i luften indtil jeg opdager, at det ikke er håndværkernes gule DeWalt radio, der spiller Voice, men anlægget på en motorbåd, der ligger ud for den for havnen, så karakteristiske grafitti: “Var det det hele værd” sprayet med meterhøje bogstaver på en mur.

Så det er her man fortrækker til i disse coronatider, når man vil have fred?

Bortset fra det: jeg tror ikke at de var mere end ti forsamlet – og egentlig rager det heller ikke mig.

Jeg kører ud for enden af kajen, eller det vil sige, så langt jeg kan komme i bil, og parkerer.

En blå Skoda Favorit holder parkeret blandt tomme lastbiltrailere og i det jeg sætter dronen på jorden foran min egen bil, ser jeg en skikkelse bevæge sig på førersædet og en sovende person i passagersædet, stikker hovedet ud: “Vi fiskede i nat og blev og overnattede”, sagde han søvndrukkent mens dronen tog fart og forsvandt ud over Svanemøllehavnen.

Solen glødede i øst og Hellerups kystnære boligblokke glimtede om kap med hinanden.

Til sidst kørte jeg ned til Sundkrogskaj og stillede mig nogenlunde ud for Kromann Reumerts domicil.

En fyr på cykel og i blå kansas kedeldragt spørger mig: “Er der kamera på din drone? Vi vil nemlig ikke udspioneres!”

Tænker lige, åh hvad nu, men svarer afværgende: “Det er der godt nok, men I er altså ikke synlige på de billeder jeg tager”.

Han kører videre og jeg flyver videre.

Da sidste batteri er brændt af ,pakker jeg sammen og kører jeg hjem og laver billeder .

Corona Lockdown: Med lystfiskerne på Langelinie.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Jeg har kun en gang tidligere været på Langelinie med drone – og der var det ikke engang mig selv der fløj.

Jeg skulle lave billeder af Fjordlines to skibe, der skulle anløbe Langelinie henholdsvis den 30. december 2016 om eftermiddagen og 31. december om om morgenen.

Begge flyvninger skulle foregå umiddelbart inden og efter solnedgang og vice versa dagen efter.

Så jeg måtte have en kollega, der havde natpåtegning på sit dronebevis (det har jeg heldigvis selv nu) til at lave optagelserne for mig.

Nå, men denne morgen skulle det handle om billeder af Langelinie og Nordhavn.

Jeg ankom lige omkring hvor solen var på nippet til, at dukke op over horisonten og et af de billeder jeg havde haft i hovedet var Trekroner i solopgangen.

Dernæst vidste jeg at de to DFDS Oslofærger lå i havn og så var FN-byen (en skrækkelig hvid arkitektonisk bummert) også inde for rækkevidde.

Jeg ankom til en tom Langeliniekaj helt ude ved ishuset og fyret, men der gik ikke længe inden, at den første lystfisker dukkede op.

Da jeg kørte igen var der i hvert tilfælde seks linekastere til stede.

Mens jeg stod der anløb, der først et containerskib til terminalen, der var uden for rækkevidde, så det måtte skydes på afstand og lige inden jeg havde tænkt at jeg skulle pakke sammen (jeg skulle være klar til BNI møde på zoom lidt i 7) dukkede DFDS gamle rorofærge op pakket med lastbiler.

Så den nåede jeg heldigvis også at fotografere.

Jeg nåede og hjem i tide til kaffe, morgenmad og mit virtuelle BNI møde.

Corona Lockdown: Vibenshus Runddel og Klosterfælleden set ovenfra.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Vibenshus Runddel er også et ret trafikeret trafikknudepunkt.

Her er der kommet metro til og man har fire (seks) veje i krydset, hvis man tager Aldersrogade og Øster Allé med i ligningen.

Undrer mig faktisk over, at man sløjfede rundkørslen i sin tid, for så ville man kunne få det til, at fungere med alle seks veje kom ud i krydset i stedet for som nu hvor Aldersrogade ikke er en del af trafikken og Øster Allé skal nås via Nørre Allé.

Men det er en anden snak.

Jeg stillede mig på asfalten lidt tilbage fra stationen ved siden af Fælledklubhuset, der blev opført for nogle år siden og hvis I spørger mig er lidt af en øjebæ.

Jeg troede faktisk i lang tid, at det var en ny bygning i forbindelse med metroen, som var planlagt og påbegyndt så småt da betonkassen blev opført.

Solen var ikke nået helt frem over husene på den modsatte side af Fælledparken da jeg lettede første gang.

Men det er det der er fascinerende ved disse morgensessions: lyset skifter totalt karakter fra solen er i skjul til dens varme stråler rammer bygninger, biler og træer.

Noget der har slået mig de steder jeg har fotograferet træer er, at trækronerne i det varme morgenlys ser ud som om at det er efterår og at bladene snart skal falde af.

Netop det skiftende lys gør at jeg fotograferer det samme motiv flere gange.

Jeg havde overvejet, at lave et topdown skud ud over selve krydset, men i modsætning til min flyvning på Hans Knudsens Plads, er der ikke samme overblik her på runddelen, så det opgav jeg.

Der er ikke nogen grund til, at tage chancer.

Man skal flyve sikkert og derfor stoppede jeg også flyvningen, da der begyndte at dukke flere og flere mennesker (læs: forholdsvis få i sammenligning med en almindelig myldretidsmorgen) op fra metroen.

Der er ingen grund til, at udsætte andre for fare.

Corona Lockdown: Kongens Nytorv, Nyhavn og Havnegade set fra drone.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Som skrevet tidligere giver disse lockdowntider andre muligheder for at flyve da der simpelthen er færre mennesker på gaderne.

Klokken 6.00 da jeg kom op fra metroen på Kongens Nytorv var der ikke andre end mig.

Normalt ville der komme et par taxaer, nogle varevogne og de sidste branderter ville være på vej hjem.

Men ikke denne skyfri morgen.

Da jeg satte dronen i luften fra Nyhavn langfredag, gjorde jeg noget jeg havde drømt om længe.

Nemlig at flyve stort set midt i København og så uden spottere – bare mig selv.

Jeg havde ikke søgt tilladelse fra nogle af de mange ambassader i området, så jeg måtte lette fra et sted på Charlottenborgsiden af Nyhavn og holde mig et stykke nede fra ankeret og hvor havnerundfarten normalt stævner ud.

Men alt bag mig mod cykelbroen og rundt om hjørnet i havnegade var sikkert at lette fra.

Jeg var så tæt på Kongens Nytorv, at jeg kunne få et billede af den tomme plads i morgensolen og jeg kunne hænge over Holberggade hvor broen krydser vandet og tage billeder.

På Inderhavnsbroen var der heller ikke mange at se.

De fleste af de få mennesker jeg mødte var enten ude med kameraet eller ude for at motionere.

Fra Havnegade kunne jeg flyve helt ned mod Knippelsbro, som dog var for trafikeret til, at jeg ville hænge over den og få billeder over mod Christiansborg.

Her skulle jeg blot holde mig et stykke ude over havnen da der er en sikkerhedszone om Christiansborg, som er meget svær at få åbnet.

Da jeg var færdig gik jeg langs Havnegade og Nyhavn og satte lige dronen op en ekstra gang i Nyhavn da jeg kunne fornemme at solens stråler ramte Kongens Nytorv nu hvor klokken var blevet lidt over halv otte.

Ganske rigtigt – pladsen var badet i lys.

Da jeg gik ned i metroen ved Det kongelige teater var hundelufterne vågnet og et par biler tøffede rundt om pladsen.

Corona Lockdown: Med dronen over Hans Knudsens Plads.

Link til flere corona lockdownbilleder.

Jeg er bosiddende på Østerbro og vælger derfor mange locations til mine dronebilleder i området.

Det er dels hurtigt for mig at komme derhen, enten på cykel eller i bil, og dels kender jeg ret mange steder i forvejen.

Dog researcher jeg dels i forhold til om der skulle være nogle steder jeg ikke må flyve, som jeg skal have tilladelse til, eller holde mig fra og så ser jeg på hvor jeg kan stå uforstyrret og sætte dronen op.

Hans Knudsens Plads krydser jeg ofte i bil, da det er her man oftest kommer ind til Østerbro når man har været udenfor byen.

Selv om der ikke er mange mennesker ude så tidligt om morgenen og især ikke i disse tider, kan jeg ikke bare stå lige ved siden af en vej og flyve.

Hvis jeg skulle det, skulle jeg have en spotter med, der kunne være mine øjne i nakken når jeg flyver.

Når jeg flyver orienterer jeg mig om hvor dronen er ved, at kigge direkte på den og ved at kigge på min skærm og derved danne et overblik.

Især ved mine topdown skud er det vigtigt at sikre sig, at der ikke kommer fodgængere eller cyklister ind under dronen.

Så det tager ofte ret lang tid, hvor jeg er kort ude over et vejkryds og skyde, at spotte inden jeg flyver.

Ved Hans Knudsen Plads kunne jeg stå inde på det der hedder Beauvaisgrunden, der faktisk ikke ligger på pladsen men diagonalt overfor.

Den er ved at blive bebygget, så der er faktisk ikke meget plads tilbage, men det lykkedes at finde en åbning mellem træerne og flyve fra.

Det lykkedes mig, at lave flere topdown skud og også nogle hvor jeg skød ind ad Lyngbyvejen og ud ad motorvejen med s-toget på broen også.

Corona Lockdown: Med dronen i Sydhavnen.

Et af de steder der normalt er lange køer af myldretidstrafik er ved enden af motorvej E 20 ude ved Vejlands Allé og Sjællandsbroen.

Jeg havde ikke søgt om tilladelse til, at overflyve motorvejen og desværre er fartbegrænsningen på det pågældende stykke stadig 70 km/t, så jeg måtte pænt holde min sikkerhedsafstand.

Ydermere er vandet slusen naturbeskyttelsesområde, som jeg ikke umiddelbart måtte flyve over og for at det ikke skal være løgn er der en jernbane, der skærer igennem det hele.

Så efter at have parkeret bilen ved Slusen og gået under vejen var der stort set kun et sted jeg kunne sætte dronen op og tilmed kun flyve mellem 50 og 100 meter i hver retning.

Så for, at variere billederne lidt tog jeg dem fra forskellig højde og i forskellig retning.

Da jeg begyndte at skyde var solen ikke helt stået op, så der blev også lidt variation i lyset, da solen kiggede op over horisonten.

Og biler?

Dem var der ikke mange af.

Corona Lockdown: Langs Søerne i København med drone.

Som i tilfældet med fotograferingen af Langebro oppefra har det også stået på min ønskeliste, at fotografere eksempelvis Gyldenløvesgade og Søpavillonen oppefra længe.

Det kan stort set også kun lade sig gøre i disse tider hvor der ikke er megen trafik i de tidlige morgentimer.

Jeg parkerede bilen i Vester Søgade og ventede lige et øjeblik på, at lyset skulle komme.

Der var nemlig lidt skyet denne morgen, men dog en stribe klar himmel, hvorfra lyset kom lidt kraftigere.

Det første sted jeg sendte dronen op var umiddelbart ved siden af Søpavillonen.

Stedet var så langt fra både Søgade og Gyldenløvesgade, at jeg kunne overholde minimum 15 meter sikkerhedszone og sende dronen ud over Peblingesø og lade den stige til 120 meter.

Efter flyvningen over Peblingesø og fotografering af området, gik jeg op forbi Dronning Louises Bro og stillede mig på den ensrettede sti langs Sortedamssøen på Søgadesiden.

Her skulle jeg holde lidt afstand til bredden og ikke flyve tættere end midten af broen, da den kroatiske ambassade ligger på Søtorvet, og jeg ikke havde søgt om tilladelse til, at flyve i deres område.

I umiddelbart nærhed af broen kunne jeg gå i 120 meters højde til trods for at jeg var inde på en afstand af 1-2 kilometer fra HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) på Rigshospitalet.

Her må man normalt kun flyve 50 meter over banehøjde, men da HEMS på Rigshospitalet ligger i 79 meters højde, kan jeg altså gå i fuld højde (120 meter) her.

Lidt længere oppe ad søen måtte jeg dog holde mig til 79 meters højde da jeg her var inde under 1 kilometer fra HEMSen og man ikke må flyve her hvis HEMSen er i tærrenhøjde.

Jeg fik nogle gode billeder af Fredens Bro og et topdownskud af Dronning Louises Bro, hvilket jeg ikke kunne få af Fredens bro.

Corona Lockdown: Langebro set fra drone.

Jeg har fløjet i området omkring Langebro en aften for et par år siden.

Trafik, store veje og især broer – har altid fascineret mig.

Ugen før, dagen efter jeg fløj på Trianglen, var jeg også ude for at ville fotografere Langebro, men der var der simpelthen for mørkt og skyet da solen endelig stod op og så begyndte det at regne.

Så jeg måtte køre hjem med uforrettet sag.

Denne morgen var vejret til gengæld perfekt – skyfrit og med svag vind.

Siden jeg fløj her sidst var Lille Langebro, cykelbroen der går fra BLOX og over til Langebrogade, blevet indviet, så jeg måtte stå lidt længere henne af kajen for, at kunne holde sikkerhedsafstanden til de cyklister der måtte komme.

Der kom ikke ret mange og bil- og cykeltrafikken på Langebro var også ret begrænset.

Derfor lykkedes det mig, at lave et topdown skud af begge broer.

Noget der en almindelig trafikeret dag kan være meget svært, da jeg ikke må overflyve cyklister og fodgængere.

Må indrømme at det ikke var uden en vis bæven, at jeg gjorde det.

Det er ganske lovligt og fra min position kunne jeg nemt se cyklisterne fra Amagersiden og dem fra den anden side kunne jeg se fra dronen.

Når kysten var klar kunne jeg hurtigt flyve ind og tage mit skud (eller et par stykker) og så flyve væk igen.

Jeg lavede også lidt skud langs havnen og af Cirkelbroen, BLOX og den Sorte Diamant.

Corona Lockdown: Trianglen set fra drone.

Her i disse karantænetider har der været gode muligheder for, at få billeder fra dronen, som man ikke ellers kan få eller i hvert tilfælde kræver stor forberedelse at udføre til hverdag.

Men grundet de meget færre mennesker og biler på gaden har der været steder jeg har fået taget billeder jeg ikke har kunne tage før.

Det første sted jeg tog hen var i nabolaget, nærmere betegnet Fælledparken og Trianglen.

Jeg havde på forhånd kontaktet, og fået tilladelse, fra den belgiske ambassade, der ligger på Øster Allé, til at flyve så længe jeg ikke filmede direkte ned på ambassaden.

De første billeder jeg tog var fra Fælledparken og over mod Rigshospitalet.

Solen var ikke helt oppe og der var ret mørkt på Trianglen.

Efter billederne af hospitalet, gik jeg over mod Trianglen og placerede mig ved den statue, der står lige ved indgangen til parken til venstre for posthuset.

Herfra kan man nemt overskue pladsen og få gode billeder.

Selvom der var få mennesker på vej på arbejde fløj jeg ikke ud over selve Trianglen, da den med seks tilkørselsveje ikke er overskuelig uden at have en eller to hjælpere med.

Droneflyvning: Taginspektion på Østerbro.

I sidst uge var jeg på en lille inspektionsopgave i komponistkvarteret på Ydre Østerbro, cirka 500 meter fra hvor jeg bor.

Her ligger små 400 byggeforeningshuse.

En energivejleder havde bedt om min hjælp da han under et besøg i et af husene skulle finde årsagen og stedet hvor, der løb vand ind fra tagsiden.

Han havde selv ved, at kigge ud af tagvinduet fået taget et par billeder af stedet, men ikke nok til, at han præcis kunne lokalisere utætheden.

Derfor bad han mig om med min drone at filme og fotografere de brandmure, der er mellem husene, som går over taghøjde.

Derfor allierede jeg mig med husejeren, der var mine “øjne i nakken” når jeg skulle stå i den smalle gade og styre dronen op og ned langs tagkonstruktionen.

Naboer og genboer var på forhånd adviseret om mit besøg, så det eneste jeg hørte fra dem var spørgsmål om min drone og så de nysgerrige blikke fra kvarterets børn.

Da jeg ikke må flyve uden, at kunne se dronen direkte fra hvor jeg står, blev jeg nødt til, at gå om i den meget lille have og styre dronen op mellem facaden og træerne, der også var plads til udover havemøbler, grill og legetøj, for at kunne fotografere brandmurene og taget fra bagsiden.

Det var lidt nervepirrende, men det lykkedes.

Kommunikation i Tøndermarsken: Billeder fra kursus i Sønderjylland.

I sidste uge var jeg tre dage i sønderjylland – to af dem var kursus i Tøndermarsken – en dag var sightseeing og et lille dronejob i Sønderborg.

Kurset tog udgangspunkt i min kollega, Ulrik Pedersens, ansættelse som kommunikationskonsulent i Tøndermarsk Initiativet.

Tøndermarsk Initiativet er et samarbejde mellem Realdania, A.P. Møller Fonden, Nordea-fonden og Tønder Kommune om at udvikle Tøndermarsken, så området bliver endnu mere attraktivt at besøge, bo og arbejde i.

Over fem år investerer parterne tilsammen ca. 250 mio. kr. i udviklingen.

Initiativet er Danmarks største samlede projekt til udvikling af et unikt område.

Der arbejdes blandt andet med byomdannelse i Højer, klimatilpasning og med udvikling af erhverv og turisme.

Ulrik er ikke uddannet indenfor kommunikation, men som fotojournalist fra Danmarks Journalisthøjskole (nu DMJX) i Århus.

Efter en periode som fotograf og fotochef på Jyske Vestkysten/Jysk Fynske medier, var det tid til, at skifte job

Og han endte som kommunikationskonsulent i Tøndermarsk Initiativet, hvor han både skriver pressemeddelelser, taler med borgerne og fotograferer.

Kurset skal hjælpe fotojournalister, som undertegnede, til at søge jobs, der ikke umiddelbart står fotograf på, men mere kommunikatør, der kan tage billeder og lave video.

En del job opslag har overskrifter som “kommunikationskonsulent med visuel forståelse”, “visuel storyteller” osv.

Her er det, at vi som fotojournalister, med en baggrund i det redaktionelle miljø kan træde til og få ansættelse i job, der egentlig er beregnet på vores skrivende kollegaer.

Hvorfor ikke ansætte en stærk visuel formidler, med en måske mindre skarp pen, i stedet for en godt skrivende journalist eller kommunikatør, der ikke kan bruge et kamera?

Vi havde udover oplæg af Ulrik også oplæg af den anden kursusleder, freelancejournalist, Annelise Mølvig, tidligere kommunikationschef i Knuthenborg Safaripark, Miriam Hindsgaul, kommunikationskonsulent i Tønder kommune, Lone Rytter og fotojournalist i Herning kommune, Tobias Nørgaard.

De kunne hver især bidrage med deres til fortællingen om kommunikation og om hvordan vi som fotojournalister skal gribe det an.

Ud over at sidde på skolebænken var vi også ude i naturen og prøve, at fange stære der flyver i store flokke og danner sort sol, hvilket desværre kun lykkedes i mindre grad.

Vi så på diger, pumpestationer, Højer by og Højer sluse ved vadehavet.

Skøn natur og i det hele taget godt kursus.

Erhvervsejendomsmæglerne: Dronebilleder, -video og stills taget for TrueMarketValue.

I efteråret sidste år var jeg en tur i Hillerød for, at tage dronebilleder, lave dronevideo og tage stillbilleder af en erhvervsejendom.

Ejendommen lå et stenkast fra mine ældste børns skole DAS (Den alternative skole) nu Nordsjællands Friskole, så jeg kendte godt det erhvervsområde, den lå i.

Men jeg havde aldrig lagt mærke til ejendommen, men det viste sig, at den var opført efter min tid som forælder på DAS.

Kunden ville gerne have billeder og video til brug for præsentation af ejendommen i deres portefølje.

Ejendommen var nemlig allerede udlejet, til PostNord, så det var ikke fordi den skulle sælges eller udlejes, blot præsenteres.

Det var en solrig kølig dag sidst i oktober og perfekt vejr til droneflyvning.

Efter at have talt med lederen på ejendommen fik jeg udleveret et adgangskort, så jeg ubesværet kunne bevæge mig rundt båden uden- og indendøre.

Jeg begyndte med dronen.

Der var nemlig stadig lidt aktivitet udenfor med postbiler, der ankom, blev læsset og kørte igen.

Det var godt, at få det med på billederne, så det ikke bare blev en tom ejendom, der blev præsenteret.

Efter at have været udenfor en times tid, gik jeg indenfor for, at skyde billeder.

Her var der dels mødelokaler, kontorer, omklædning og kantine og dels den store hal hvor postsorteringen foregik.

Jeg skød alle stillbilleder på stativ, så er det nemmere, at få det hele i vater og undgå for mange skæve og styrtende linier.

Det betyder mindre arbejde i redigeringen derhjemme.

De færdigredigerede billeder blev afleveret, samt de rå droneoptagelser.

Kunden ville selv klippe optagelserne sammen til en præsentation.

INW 2020: Billeder taget for BNI Danmark.

Som de fleste, der kender mig eller følger med her på bloggen, ved er jeg med i forretningssamarbejdet BNI, Business Network International.

Vi mødes ugentligt cirka 30 erhvervsdrivende fra forskellige brancher og hjælper hinanden med, at finde nye kunder, forretningspartner og hæve bundlinien i vores virksomheder.

Hvert år i februar afholdes INW, International Networking Week, i alle de cirka 70 lande, BNI har teams i.

I region hovedstaden afholdtes INW i Atlasbiograferne i Rødovre Centrum.

Det er mange år siden, jeg sidst var på disse kanter og biografen har jeg selvsagt aldrig været i.

Da jeg ankom lidt før 6.30 var der allerede mødt mange partnere op og snakken gik lystigt.

Jeg fik lagt min jakke og taske på en stolerække i en af salene, hvor vi senere alle godt hundrede medlemmer skulle samles.

Der var morgenmad og kaffe og jeg tog det med hen til et bord hvor der stod 4 BNIere jeg ikke kendte.

Det er det der er det gode ved de her store møder: her møder man altid nye og spændende mennesker.

Jeg gik lidt til og fra bordet, for jeg skulle også passe mit job: at fotografere.

Fotograferingen til et sådant møde er klassisk konferencefotografi: mennesker taler med hinanden, en taler på en scene eller en talerstol taler til forsamlingen.

Det er jeg ret godt hjemme i.

Jeg fotograferer mest med 70-200 mm til disse events, da mange stiller sig op og smiler og kigger i kameraet, så snart jeg kommer med min 35 mm og går tæt på.

Med zoomen kan man fotografere folk uden, at de bemærker det og dermed fange nogle mere naturlige situationer.

Efter morgenmad og mingling samledes vi i biografsalen, hvor BNIs direktør René Bruun bød velkommen.

Det er lidt op ad bakke, at fotografere konference i en biografsal: alle overflader er mørke og det giver ikke ret meget lys tilbage, at bounce sin flash op i.

Men det går hvis man skruer op for isoen og giver flashen et god skud power.

Efter velkomsten var der for BNI et ret udsædvanligt punkt: et foredrag.

Glenn Jacobsen fortalte om hvordan man styrker sit brand.

På de almindelige BNI møder, som vi holder ugentligt, er det kun partnerne i teamet, der holder oplæg.

Efter foredraget var der tid til et par hurtige one2ones (møder to partnere imellem)

Jeg fik ikke holdt nogle, da jeg skulle fotografere, dog fik jeg talt med flere andre medlemmer, så jeg fik talt lidt med nogle jeg ikke taler med så tit.

Vi sluttede af i salen, hvor der var de traditionelle prisoverrækkelser, hvor partnere på tværs af teams bliver hædret for deres bidrag til deres teams.

Da der blev sagt tak for i dag, satte jeg mig op i foyeren og talte med nogle flere BNIere mens jeg redigerede billeder og fik lavet et par indlæg til de sociale medier.

Se mere om BNI her og om teamet hvor jeg er medlem her.

Lanternen: Billeder taget for københavns kommune.

I efteråret blev jeg hyret til, at følge udviklingen af Kulbanekvarteret i Valby af københavns kommune.

Kvarteret ligger som en kile mellem Kulbanevej og Vigerslev Vænge og har ligget tomt i mange år.

Det var egentlig udset til, at huse forlængelsen af Holbækmotorvejen, hvilket heldigvis blev skrinlagt og senest er den nyanlagte Ringstedbane, gravet ned i en tunnel under kilen.

Dette tomme område skal byudvikles og det arbejde skal jeg følge.

Første opgave var rejsegilde på Lanternen, der når den er færdig, skal huse grillplads, borde og siddepladser.

Rejsegildet var lagt efter arbejdstid klokken 16 og regnen stod ned i stænger.

På grund af det mørke vejr havde jeg monteret flash på mit kamera.

Det gik ikke så godt.

Jeg fik taget en del billeder, men pludselig levede flashen sit eget liv og jeg måtte opgive at tage flere billeder af begivenheden.

Fik dog nok til, at kunne levere noget brugbart omend billeder med flash i mørke og styrtregn giver nogle sjove pletter på motivet!

Protip: lad være med at tage din Godoxflash med ud i regnvejr – det kan den ikke tåle!

Heldigvis virkede den igen efter et par timer i varmen derhjemme.

På tur i cityringen: Redaktionelle billeder taget for Dansk Handicap Forbund.

I oktober måned sidste år, var jeg på tur i cityringen i København, sammen med to mennesker med hvert sit handicap.

Sammen med redaktøren skulle vi se hvilke problemer brugere med nedsat mobilitet ville opleve i den nye metro, hvis nogle overhovedet.

Det er ret sjovt blot, at kunne gå tværs over krydset hvor jeg bor på Østerbro og sætte kursen mod Frederiksberg med metroen og så cirka 10 minutter senere mødes med dem man skal fotografere.

Lena sidder i kørestol og havde sin mand og ledsager med og Tina, som bruger krykkestok, var alene.

Sammen med redaktøren Bente skulle vi rundt i ringen og se hvorledes fremkommeligheden og anvendeligheden er for nogle af brugerne.

Vi tog elevatoren ned, hvilket Tina strengt taget ikke behøver, og tog toget mod Hovedbanen.

Vi kiggede på skiltning, indretning (af både tog og stationer) og generelt fremkommelighed i forbindelse med brugen af cityringen.

Der var selvfølgelig sørget for fototilladelse til mig, hvilken der overraskende nok ikke var nogen, der ville se.

Ligeledes blev, der ikke en eneste kommenteret på, at jeg tog billeder.

Det synes jeg ofte der er når man bevæger sig rundt og fotograferer reportage i det offentlige rum.

Efter en times rundtur, hvor der også skulle være tid til, at tage et par portrætter, skiltes vores veje på mødestedet, Frederiksberg og jeg vendte snuden mod “min” station, Poul Henningsens Plads.

Broen: Videooptagelse for Københavns Kommune.

Natten mellem lørdag den 14. og søndag den 15. december havde jeg fået til opgave af Bygge og Teknikforvaltningen i København, at filme opsætningen af Folehavebroen.

En gang- og cykelbro, der lige ved Holbækmotorvejens ende ved Vigerslevvej, skal gå over vejen og dermed sikre en sammenhængende og sikker rute for de bløde trafikanter.

Da jeg fik opgaven var fokus på dronevideo.

Kommunikationsmedarbejderen havde nemlig set en video af et lignende projekt optaget med drone og ville gerne have noget der lignede.

Som det altid er tilfældet med droneoptagelser og -flyvning er man afhængig af vejret.

Det må ikke blæse for meget og det må ikke regne eller sne.

Så det var med dette forbehold, at jeg gik til opgaven.

Derudover kunne der opstå problemer i forhold til byggepladsledelsen og om de overhovedet ville lade mig flyve.

Jeg tog ud og talte med byggelederen på forhånd, der fortalte, at jeg kunne stå på det sted, der ville blive indhegnet til pressen og om nødvendigt kunne jeg flyve drone fra et område ved skurbyen på byggepladsen.

Jeg planlagde ud fra, at jeg ikke kunne flyve med drone og medbragte mit 5d mk III til video og mit 1d mk III til, at lave timelapse.

Jeg vidste at det kunne blive et længerevarende projekt og havde derfor planlagt timelapse, som kunne køre hele natten.

Til det formål havde jeg indkøbt en fjernudløser, der kan indstilles til, at tage billeder med bestemte intervaller.

Jeg har kun en gang tidligere lavet en timelapse i forbindelse med optagelse af en konferencevideo, hvilket også blev lavet ved hjælp af en lignede fjernbetjening.

Jeg var lidt i tvivl om intervallet, men satte kameraet til, at tage et billede hvert 5. sekund.

Det endte så med, at blive knap 3.500 billeder i alt, da kameraet klikkede igennem det meste af 5 timer!

Jeg havde på forhånd sat billedstørrelsen til large jpeg og med korrekt hvidbalance, så materialet var klar til, at trække lige ind på timeline i FCPX.

Ude pladsen var vejen endnu ikke spærret af da jeg ankom, så jeg gik op i skurvognen på 1. sal hvor byggelederen havde kontor.

Her kunne jeg have det grej, jeg ikke skulle bruge på pladsen.

Da vejen lukkede og jeg vidste hvor jeg måtte stå, gik jeg ned og satte mine to kameraer op.

Det ene som sagt til video og det andet til timelapse.

Jeg havde heldigvis medbragt mine nyindkøbte sandsække, som jeg hængte på stativerne, da det blæste en del.

Lige til det sidste var der tvivl om jeg måtte flyve drone, grundet sikkerheden på pladsen og de høje kraner, og på grund af vejret.

Jeg endte med at lave to-tre korte flyvninger, hvor jeg kun fløj på den ene side af kranerne, da det blæste en del.

Jeg ville ikke tage chancer, dels på grund af kraner og dels på grund af vejret.

Da broen endelig, omkring klokken 2.00, skulle løftes på plads, ville min drone ikke filme.

Der var ikke forbindelse til kameraet, men jeg kunne godt se telemetri og starte dronen.

Jeg kunne bare ikke se, hvad kameraet filmede.

(Dagen efter, da jeg tømte kortet, kunne jeg se at den faktisk havde filmet, mens den stod på jorden! Men under de forhold, jeg skulle have fløjet i “blinde” var det ikke forsvarligt, at flyve uden at kunne se hvad kameraet så)

Da broen endelig var lagt på plads og ved at blive fastgjort, pakkede jeg sammen og klokken 3.00 kørte jeg hjem til Østerbro.

Klokken 9.30 søndag stod jeg igen derude – jeg skulle også have noget video fra når vejen åbnede for trafik.

Heldigvis var min drone igen fit for fight, men det blæste stadig en del og min plan om, at overflyve vejen når den var åben, blev skrottet.

Det sted ved på byggepladsen jeg oprindeligt skulle have stået om natten var heldigvis egnet til, at lette fra og jeg kunne lave de billeder jeg skulle.

Dronevideoen blev også suppleret med klargøring af vejen inden åbningen, samt bilerne, der kørte under broen.

Jeg brugte det meste af søndagen til, at redigere og jeg afleverede filmen i to formater: en i 16:9 og en i 4:3.

Så der skulle lige arbejdes lidt ekstra med den sidste version, men optagelserne var heldigvis ret godt centreret, så jeg kunne klippe direkte i 16:9 versionen uden, at flytte rundt i billedet.

Flyttefirmaet: Videopræsentation lavet for Comboflyt

I begyndelsen af oktober kom jeg i kontakt med flyttefirmaet Comboflyt i Ballerup.

De ville gerne have lavet noget dronevideo.

Den ene indehaver havde en flytning, den kommende uge, i Bondebyen i Lyngby, som han mente ville tage sig godt ud hvis jeg filmede med drone.

Der udover ville han gerne have lavet nogle klip fra firmaet i Ballerup, Superarenaen, samt noget i landlige omgivelser, hvor vi kunne få nogle af firmaets biler i aktion.

Jeg insisterede på, at vi også skulle lave noget video fra jorden, så vi kunne komme rundt om firmaet bedst muligt.

Som sagt, så gjort.

Flytningen i Lyngby var fra en lejlighed i en af de mange gårde i byen, der er blevet bygget om til beboelse.

Vejret var med os, det var nogenlunde skyfrit og vindstille.

Helt perfekt med droneflyvning på sådan en dag.

Efterfølgende kørte jeg omkring firmaet i Ballerup, Superarenaen og Risby for, at tjekke locations ud.

Inden vi kunne filme igen, hvor vi skulle have tre biler med, skulle den ene af bilerne lige “filmes” med firmalogo på siden, så alle biler så godt ud.

Det endte med, at blive en søndag eftermiddag, hvor vejret desværre var noget overskyet, men dog ikke så mørkt, at vi lavede de sidste optagelser.

Vi mødtes klokken 15, så vi havde et par timer inden solen gik ned klokken 18.

Jeg optog først hvordan de to indehavere og en medarbejder fyldte bilerne med flyttekasser.

Inde og ude og med drone.

Jeg optog også, at de kørte ud af indkørslen og ud på vejen.

Vi mødtes bagefter nede ved Superarenaen, der skulle med for, at have lidt Ballerup med i videoen.

Her filmede jeg også med både drone og videokamera.

Da jeg i sin tid skulle flyve mine 10 timer inden jeg kunne tage dronebevis, tilbragte jeg megen tid ude ved en mark nord for Risby, der ligger lige ved motorring 4 modsat Herstedvester.

Her var der både åbne vidder og skov langs vejen og så går vejen mod nord gennem Ledøje, så der også kunne komme lidt bebyggelse med på filmen.

Jeg stillede mig op ved Risbyvej, der hvor åen går under vejen og ventede på, at de tre biler skulle passere.

Da de var passeret, fulgte jeg så godt med jeg kunne for, at få noget med fart og bevægelse.

Så kørte vi op mod Ledøje, hvor jeg også filmede fra jorden og vi sluttede af med, at bilerne passerede under dronen, som hang 6-8 meter over vejen.

Til julebal i Bremen: Musikvideo lavet for Anders Blichfeldt.

Nu er det snart jul igen og traditionen tro spiller Anders Blichfeldt op til julebal.

Landet over turnerer han med koncerten Christmas Gospel.

Sidste år, nærmere den 18. december, optog jeg før og under en af koncerterne i Bremen Teater i København en video, der bliver brugt som promovering af turneen i år.

Jeg mødte ind samtidig med bandet i god tid før koncerten og optog mens de øvede.

De “spillede” nummeret Santaclaus is coming to town (det vil sige de mimede til et backingtrack) fem seks gange mens jeg optog de forskellige bandmedlemmer.

Jeg gjorde desværre den fejl, at jeg bevægede mig rundt mellem musikerne under nummeret, i stedet for at filme en person igennem hele nummeret.

Så jeg har måttet klippe en hæl og hugge en tå i redigeringen.

Efter øveren var der et overdådigt måltid backstage.

Aftalen med Anders var, at jeg også fik nogle publikumsreaktioner i pausen mellem de to sæt.

Så jeg optog indledningen af showet med mit kamera på stativ og bevægede mig derefter forsigtigt rundt og filmede indklipsbilleder af bandet mens de spillede, samt publikum.

I pausen fangede jeg nogle publikummer og fik et par ord om hvad de syntes om showet.

På jorden og i luften: Billeder taget for HOFOR og SEESmedia.

I de første to uger af november brugte jeg en del tid på, at fotografere skybrudsløsninger anlagt af HOFOR forskellige steder i København.

Det drejede sig om den nyanlagte, og meget omdiskuterede Sankt Kjelds Plads, Bryggervangen og Tåsinge Plads på Østerbro.

Der udover var der anlæg langs Scandiagade i sydhavnen, samt flere steder i Carlsbergbyen.

Opgaven bestod dels af droneoptagelser og dels af billeder taget på jorden.

Det er ligetil at fotografere skybrudsløsninger på gade og vej med kameraet på stativ.

Der imod kan det være et problem, at løse opgaven fra luften.

Kunden havde på skitser udpeget standpunktet på dronebillederne, samt skudretning og hvad der skulle være med på billedet.

Dette var ønsker, men ikke nødvendigvis noget der kunne udføres i praksis.

Et hurtigt blik på Naviars Droneluftrum, som er den side/app, man som certificeret dronepilot først kigger på når man får stillet en opgave, viste ikke umiddelbart problemer med at flyve fra de pågældende positioner.

Dog kunne optagelsen på Bryggervangen vise sig, at skulle involvere den saudiarabiske ambassade, der ligger i Omøgade, på den modsatte side af Danmarks Statistik i Sejerøgade, der ligger som nærmeste nabo til grunden i Bryggervangen hvorfra jeg skulle flyve.

Et nærstudie af Droneluftrum og en opmåling på google maps viste imidlertid, at sikkerhedszonen på 150 meter til ambassaden let kunne overholdes, da mit opstigningssted var godt 200 meter fra ambassaden.

Da jeg har boet på Østerbro siden 1993 kender jeg bydelen rimeligt godt, men jeg ved ikke alt!

Da jeg ringede til Dagrofa S-engros, der har butik i stueetagen af den samme store bygning, der rummer Meny ud mod Bryggervangen, fik jeg en interessant oplysning, da jeg havde forklaret mit forehavende.

“Der ligger en daginstitution på første sal – og de har en legeplads på taget!”, sagde kvinden i telefonen fra Dagrofa.

Hvis jeg kunne flyve derfra ville problemer med forbipasserende fodgængere på parkeringspladsen være elimineret.

Det viste sig, at de søde pædagoger i Himmelrummet, som institutionen hedder, ingen problemer havde med droneflyvning fra deres legeplads.

“Du kan flyve mellem 9 og 12, for der er der ingen børn på legepladsen!”

Det var dog ikke uden betænkeligheder, og med en hvis skælven i benene, at jeg den følgende mandag lod dronen stige til vejrs.

Der er det med betonbygninger og betondæk, at de er armeret med jern.

Jern er dronens fjende nummer et, da det forstyrrer gps og kompas og kan gøre det uforudsigeligt at flyve.

Ydermere var den lange legeplads delvist overdækket af langsgående betonbjælker.

Men da legepladsen var cirka 13 meter bred og der kun var to bjælker gav det mig alligevel nogen plads at lette på.

Jeg havde også tænkt, at udsynet op til dronen, der skulle flyves 20 meter væk og hæves 30 meter over bygningens tag, kunne være begrænset.

Men det viste sig, at jeg sagtens kunne både lette, se dronen og lande igen.

Ved Tåsinge Plads, skulle jeg have fat i en andelsforening, der ligger ved pladsen for fra deres gård, at kunne stige op og fotografere ned på pladsen.

Meget venlige mennesker i den forening.

Jeg kunne blot sige hvornår jeg skulle flyve og så ville de give beboerne besked via facebookgruppen for foreningen.

“Nøglen ligger i nøgleboksen ved cykelkælderen – så kan du selv låse dig ind af porten og ind i gården.”, lød beskeden fra et bestyrelsesmedlem.

Ude ved Scandiagade ligger medicinalfirmaet Nomeco på en 150 gange 150 meter stor grund.

Her har de en kæmpebygning, som jeg havde udset mig som sikkerhedszone til min flyvning og fotografering af skybrudssikringen i Scandiagade.

Her var det også problemfrit, at få lov til at flyve.

Da jeg ankom fik jeg, at vide hvor jeg kunne stå og at jeg bare kunne flyve ind over bygningen og hænge.

“Der er ingen grund til, at lukke dig ind på selve anlægget, for så skal vi til at sikkerhedsgodkende dig”, sagde vagten i porten.

“Medarbejderne ved at du er her, så dem får du heller ingen problemer med.”

Ganske rigtigt.

Flere mødte mig med ordene: “Nå det er dig der er dronepilot”, som de sagde da de så mig i min neongrønne vest.

I Carlsbergbyen havde HOFOR ikke bestilt droneoptagelser, men dem lavede jeg alligevel:)

Det vil sige: jeg kender en der arbejder der og hun gav mig adgang til tagterrassen i Carlsbergs højhus hvorfra jeg kunne fotografere de pågældende anlæg og pladser.

Det gik trods den nedgående sol, der skabte nogle reflekser i glasset, der omkransede terrassen.

Prisoverrækkelsen: Pressefotos taget for Økologisk Landsforening og Coop.

Onsdag i sidste uge fik jeg en opringning fra en journalist, der var på JP mens jeg var i praktik i Århus i 2003!

Hun er nu hos Økologisk Landsforening og ville høre om jeg kunne tage til Malmø og tage nogle billeder af en prisoverrækkelse for dem.

Coop skulle modtage prisen som Organic Retailer of the Year på Nordic Organic Food Fair onsdag aften.

Heldigvis var det stadig formiddag da jeg fik opkaldet og der var nogenlunde ro på, bortset fra, at prisoverrækkelsen skulle ske ved 17.30 tiden, så jeg altså skulle afsted i myldretiden.

Google sagde alt mellem 50 minutter og 90 minutter i køretid.

I mellemtiden havde jeg talt med foreningens mand i Malmø, der gerne ville have mig til, at fotografere den danske stand på messen, så hvis jeg kunne være der ved 16.30 tiden allerede?

Jeg kørte klokken 15.00, bare for, at være på den sikre side og landede ved Malmømessen 3 minutter over fire!

Nå, ingen stress.

Ind og finde standen og fotografere den og hvad der foregik rundt om den.

Prisoverrækkelsen skulle foregå på en lav scene i et lille aflukke i messecentret.

Der var stillet stolerækker op, men de blev fjernet umiddelbart inden seancen begyndte.

Coop var de første modtagere på scenen, så min fotosession var overstået på 10 minutter.

Inden jeg kørte retur over broen, lavede jeg lige billederne af prisoverrækkelsen, så de var klar til, at blive sendt ud næste morgen klokken 6.00.

Kollegiet: Billeder og video lavet for TV2 Livsstil og IKEA.

En søndag for snart to uger siden var jeg på besøg på G.A. Hagemanns Kollegium på Østerbro.

Kollegiet ligger på Kristianiagade, og har ligget der altid.

Igennem mine 26 år på Østerbro, har jeg passeret det utallige gange, uden at vide at det lå der.

Det ved Johanne til gengæld godt.

Hun læser på DTU og har indvilget i at deltage i en advertorial på TV2 Livsstils side.

Det er en advertorial, der er købt af IKEA og handler om at bo sammen med andre og om fællesskaber.

Det er der meget af på kollegiet.

Man spiser sammen, laver lektier sammen og de fleste studerer samme sted, nemlig på DTU, det der kom til efter polyteknisk læreanstalt, til hvis elever kollegiet i sin tid blev bygget i 1908.

Jeg skal lave både billeder og video til artiklen.

Videoerne skal være på stativ og blive til en slags stillbilleder med bevægelse.

Derfor ender jeg faktisk med, at tage næsten alle billeder på stativ også.

Da vi har fotograferet lidt på Johannes kollegieværelse går vi ned i køkkenet hvor der dufter af nybagte boller og hvor flere af Johannes medkollegianere sidder over formiddagskaffen.

Da jeg har lavet lidt billeder og video og fået en god kop stærk kaffe, går vi op på læsesalen under loftet.

Her bliver det også til lidt billeder og video, inden jeg drager hjemad igen.

Jeg redigerer en stak billeder færdig og sender de rå videofiler til TV2.

Fire udvalgte filer skal efterfølgende hvidbalanceres og et skud med fiskeøje skal lige rettes op i FCPX.

Link til TV2 Livsstil.

Indsamlerne: Billeder taget for Dansk Flygtningehjælp.

I søndags samlede frivillige ind til Dansk Flygtningehjælp.

I den anledning var jeg blevet bedt om, at tage lidt billeder inde hos Dansk Flygtningehjælp i Borgergade i København.

Jeg skulle tage nogle billeder oppe på femte sal, hvor alle de frivillige indsamlere mødte op og fik udleveret indsamlingsbøsser og brochurer, inden de gik på gaden.

Jeg skulle også tage nogle billeder nede på gaden af nogle af dem der skulle ud og samle ind.

Kommunikationsmedarbejderen fra Dansk Flygtningehjælp fik fat i de indsamlere vi skulle fotografere mens de stod i kø oppe på femte sal.

Vi fulgtes så ad ned på gaden hvor vi tog billederne.

Vi havde også snakket om at gå med nogle af indsamlerne ud og fotografere mens de samlede ind.

Valget faldt på en kvinde, der med to små børn i en tvillingeklapvogn, havde fået en såkaldt landrute (en rute hvor man ikke skal gå i opgange og samle ind), men som her i Kongens Have.

Det blev til billeder af de mange betalende med MobilePay, som mere er reglen end undtagelsen i dag.

Revisorerne: Billeder taget til Lægård Revision for The View.